Τελευταία έχει παρεξηγηθεί η έννοια της ελευθερίας. Έχει εκφυλιστεί θα έλεγα καλύτερα.

Με άλλοθι την δημοκρατία, ο μέσος Έλληνας θεωρεί ότι η ελευθερία του είναι απεριόριστη και ότι κάθε προσπάθεια ελέγχου και επιβολής της στοιχειώδους νομιμότητας, συνιστά παραβίαση των ατομικών ή συλλογικών δικαιωμάτων.

Ας το δούμε λίγο αντικειμενικά. Ποτέ η δημοκρατία δεν σήμαινε απεριόριστη ελευθερία, ποτέ δεν σήμαινε απουσία περιορισμών και ελέγχου. Ιδιαίτερα κατά την γέννεση της, η δημοκρατία όπως την έχουμε μάθει σήμερα, δεν ήταν και τόσο «δημοκρατική» κατά την άποψη πολλών.

Με αφορμή τα τελευταία γεγονότα (επιθέσεις φοιτητών σε πρυτάνεις, απεργία πείνας καταδίκου με αίτημα φοιτητικές άδειες κλπ.) διαπιστώνω όλο και περισσότερο ότι δεν αντιλαμβανόμαστε την έννοια της ελευθερίας. Ή δεν θέλουμε να την αντιληφθούμε.

Η ελευθερία λοιπόν έχει περιορισμούς. Ναι. Γιατί μόνο έτσι μπορεί να λειτουργήσει ομαλά η δημοκρατία. Γιατί φίλε, η δική σου απεριόριστη ελευθερία τραυματίζει την ελευθερία κάποιου άλλου σε τελική ανάλυση. Είναι μοιραίο να συμβεί αυτό σε ένα περιβάλλον χωρίς περιορισμούς.

Ακόμα και στην προϊστορική εποχή, όπου κάποιος διάλεγε γυναίκα και την κοπάναγε με το ρόπαλο στο κεφάλι για να την πάρει στη σπηλιά του, υπήρχε κάποιος άλλος που πιθανώς θα τον σταματούσε.

Στο εύκολο πολιτικό παιχνίδι, όλα επιτρέπονται.

Κι έτσι εύκολα κάποιος θα σε πείσει ότι παραβιάζεται π.χ. το πανεπιστημιακό άσυλο όταν επεμβαίνει η αστυνομία για να σταματήσει την καταστροφή (πάλι) ενός πανεπιστημίου από μασκοφόρους επαναστάτες.
Για ποια ελευθερία μιλάμε εδώ?

Εύκολα θα πεί κάποιος ότι η πολιτεία παραβιάζει την ελευθερία του απεργού πείνας που θέλει να σπουδάσει, όταν ο ίδιος κούνησε ένα πιστόλι μπροστά στα μάτια κάποιων και διέπραξε ληστεία.
Η φυλακή είναι φυλακή, δεν είναι κατασκήνωση. Ποιά ελευθερία μπορεί να υπάρξει σε μια κοινωνία που δεν τιμωρεί τα εγκλήματα?

Εύκολα θα πεί κάποιος ότι παραβιάζονται οι ατομικές ελευθερίες με τις συνθήκες κράτησης τρομοκρατών, όμως για την ελευθερία στη ζωή των θυμάτων (π.χ. του Θάνου Αξαρλιάν) δεν μίλησε κανείς.

Εύκολα θα μιλήσει κάποιος για το δικαίωμα των μαθητών / φοιτητών να κάνουν καταλήψεις, ποιος όμως θα μιλήσει και για το δικαίωμα των υπολοίπων να μορφωθούν και να μην χάνουν τα εξάμηνα τους, όπως έχει συμβεί πολλές φορές? Την δική τους ελευθερία ποιος την υπερασπίστηκε, ειδικά όταν κάποιοι τους προπηλακίζουν για να επιβάλλουν το δικό τους status?

Λοιπόν φίλε, δεν είσαι απόλυτα ελεύθερος να κάνεις ότι σου γουστάρει και πάρε το απόφαση, μια ώρα αρχύτερα μπας και σώσουμε ότι προλαβαίνουμε. Άντε μπράβο…!

Υ.Γ. Το παρόν κείμενο δεν έρχεται να εξωραΐσει πραγματικά γεγονότα παραβίασης των δικαιωμάτων μας που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, από τις κυβερνήσεις, από τους «εταίρους» μας και από διάφορες άλλες πλευρές. Κάθε άλλο. Απλά έρχεται να σχολιάσει ότι δεν έχουμε μόνο ελευθερίες.

9 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αρκετά σιχαμένο άρθρο μπορώ να πω, υπονοώντας την κατάσταση με το Ν. Ρωμανό, χωρίς όμως να λέει ξεκάθαρα τ’ όνομά του αφού δεν έχει καταδικαστεί για τρομοκρατία…. Αν εξαιρέσουμε το υστερόγραφο αυτοκάθαρσης, επίσης δεν υπενθυμίζουμε πως αποφασίζονται και επιβάλλονται οι …’περιορισμοί’ στις μέρες μας και ποιοι είναι αυτοί που τους θέτουν. Είσαι φτωχοποιημένος και χρωστάς 5000 ; Φυλακή. Είσαι ο Βενιζέλος κι έκρυβες το στικάκι με τη Λίστα Λαγκάρντ ; No problem. Ο προσανατολισμός του αρθρογράφου είναι ο γνωστός ‘κάτσε κάτω και μη μιλάς’ στη γραμμή της εποχής… εντελώς μονόπλευρα… άποψή του…άλλωστε ‘δημοκρατία’ έχουμε….

    • Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Να σου διευκρινίσω 2-3 πραγματάκια όμως.
      1. Δεν αναφέρθηκα στον Ρωμανό ως τρομοκράτη αλλά ως ένοπλο ληστή. Η αναφορά μου στους τρομοκράτες έχει να κάνει με τους τρομοκράτες που είναι κρατούμενοι και κατά καιρούς έχουν τεθεί θέματα αδειών κτλ και για αυτούς.
      2. Σε ότι αφορά την άδεια που ζητάει, θεωρώ οτι νόμιμα πρέπει να του δοθεί αφ’ όσον πληρεί τις προϋποθέσεις. Η διαφωνία μου είναι με το καθεστώς των αδειών. Αφού υπάρχουν όμως, ο νόμος είναι σαφής.
      3. Συμφωνώ με όσα λές για το πως επιβάλλονται οι περιορισμοί στις μέρες μας. Εξηγώ οτι δεν εξωραΐζω αυτά τα φαινόμενα.
      4. Ο προσανατολισμός μου είναι γνωστός, όχι φυσικά αυτός που αναφέρεις, αλλά όπως βλέπεις εγώ μπορώ να στοχοποιούμαι και να ανέχομαι τον οχετό που ξερνάς εναντίον μου, γιατί έχεις την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ να γράφεις ανώνυμα…

      • Οχετός ; Όχι δα! Αν μιλάς βέβαια για τη λέξη ‘σιχαμένο’ ομολογουμένως δεν κυκλοφορείς αρκετά για να ξέρεις τι θα πει οχετός. Τον οχετό θα τον άκουγες μόνο face to face.
        1. Δεν αναφέρθηκες ΚΑΘΟΛΟΥ στο Ρωμανό. Τον φωτογράφισες ως τρομοκράτη παραθέτοντας το όνομα του Αξαρλιάν για το συσχετισμό.
        2. Ο νόμος έχει μεταβληθεί με τροπολογία ώστε να έγκειται στον εισαγγελέα. Κι εγώ διαφωνώ με τις άδειες παρεπιπτόντως. If you can’t do the time don’t do the crime. Όμως υπάρχουν οι φονιάδες, υπάρχουν κι αυτοί που χρωστούν το…5χίλιαρο όπως ανέφερα….
        3. …στο υστερόγραφο….ΟΚ
        4. Σου απάντησα.Ακριβώς αυτή την ελευθερία έχω την οποία στο παρελθόν το blog Μου έχει στερήσει κόβοντας δηκτικά σχόλια (χωρίς εξύβριση – δεν βρίζω εκτός αν το σιχαμένο είναι στο black list) κατά του Δημάρχου….

        • Αγαπητέ, ο διάλογος δεν επιτρέπεται να γίνεται με ειρωνείες, με δηκτικά σχόλια και με υπονοούμενα για τον συνομιλητή. Ειδικά όταν η ανωνυμία σου σε προστατεύει, όλα αυτά είναι τσάμπα μαγκιές. Αυτό για το face to face να μου το εξηγήσεις παρεπιπτόντως. Θα άκουγα οχετό απο κοντά? Για ποιό λόγο? Τόλμησα να έχω άλλη άποψη από την δική σου? Είμαι “προσανατολισμένος” αλλού? Κρίμα να γίνεται έτσι συζήτηση…
          Μερικές διευκρινίσεις ωστόσο:
          Δεν φωτογράφισα τον Ρωμανό, το παράδειγμα και η αναφορά στον Αξαρλιάν, έχει να κάνει με τους Ξηρούς. (Θα έχεις ακούσει φαντάζομαι οτι ο Σάββας Ξηρός έχει ζητήσει την αποφυλάκιση του για λόγους υγείας.)
          Συμφωνούμε για τους πολιτικούς, συμφωνούμε για τους φονιάδες, συμφωνούμε και για τους ταλαίπωρους που τραβιούνται γιατί χρωστάνε ένα πεντοχίλιαρο στην εφορία. Σε τι βοηθάνε οι συμψηφισμοί όμως? Επειδή δεν πήγε φυλακή ας πούμε ο Βενιζέλος, πρέπει να πατσίσουμε με κάτι άλλο? Τι ακριβώς εξυπηρετεί η συνεχής σύγκριση? Η μήπως σου είπα εγώ οτι όλα είναι αγγελικά πλασμένα? Δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε την κάθε περίπτωση ως μεμονωμένη?
          Για το τελευταίο, λυπάμαι αλλά δεν εκπροσωπώ το site, απλά γράφω κάποια κείμενα. Αν και το σχόλιο μου είχε να κάνει με την ανωνυμία σου, όχι με το να μου πείς τον πόνο σου.

      • Με το άρθρο συμφωνώ ως ένα μέρος. με την απάντηση σου όμως συμφωνώ 100% και ειδικά στο νούμερο 4.
        ξαφνικά για ότι παρανομία ή έγκλημα γίνεται σε όλη τη χώρα,ψάχνουμε άλλοθι στους πολιτικούς και τις παρανομίες τους.
        εν τω μεταξύ αυτά που βιώνουμε σήμερα, συμβαίνουν επειδή ακριβώς τόσα χρόνια είχαμε το ίδιο άλλοθι: “αφού το κάνουν όλοι,δεν παρανομούμε κι εμείς;”. λες και άλλος λαός ψήφιζε τόσα χρόνια κι όχι εμείς οι ίδιοι.ξαφνικά γίναμε τίμιοι “αντικυβερνητικοί”, πολέμιοι των πολιτικών και ηρωοποιούμε όλους τους υποτιθέμενους “Ρομπέν των δασών”. Απ’την άλλη όποιος έχει άποψη κατηγορείται για ανεύθυνη αντίδραση από τον καναπέ.
        Ναι! Κακώς σκοτώθηκε ένα παιδί! Ναι! Κακώς έχουμε αυτούς τους πολιτικούς και τους ψηφίζουμε τόσα χρόνια! Ναι! Κακώς υπάρχει επιλεκτική δημοκρατία! Ας ανοίξουμε λοιπόν τις φυλακές για να βγούνε όλοι έξω αφού οι πολιτικοί μας μένουν ατιμώρητοι. Κι όταν εμείς γίνουμε τα θύματα, ας καλέσουμε τον Batman να μας σώσει.

  2. Φίλε Κώστα διάλεξες δύσκολο θέμα …
    … και είναι δύσκολο γιατί στις μέρες που ζούμε όλοι περιορίζουν την “ορατότητά” σε μια ή δυο λέξεις (που τους δίνουν μάλιστα κάποιο νόημα της αρεσκείας τους), εξαμτλούν τα σχόλια και την κριτική τους σε αυτές και … χάνουν την ουσία.
    Πιάσε τα θέματα σταδιακά.
    Τι σημαίνει πλειοψηφία και ποια είναι τα δικαιώματα της μειοψηφίας;
    Τι σημαίνει προσωπικό συμφέρον και σε τι διαφέρει από το κοινωνικό;
    και πιο ειδικά θέματα όπως
    Γιατί χρειάζεται η ύπαρξη κυβέρνησης και οι αποφάσεις δεν παίρνονται στις Πλατείες ή στην Πνύκα;
    Γιατί χρειάζονται οι Δυνάμεις ασφάλειας και πώς αυτές μπορούν να μας εγγυηθούν την ζωή μας και τις περιουσίες μας.
    Και σαν τελευταίο μπορείς να εξειδικεύσεις
    Ποιος θα κρίνει μεσα σε μια κοινωνία αν κάτι λειτουργεί σωστά ή λάθος και με ποιο τρόπο πρέπει να εκφράσει την αντίθεσή του;

    Αυτά τα λίγα και σχεδόν αυτονόητα είναι δυστυχώς σήμερα δύσκολο να απαντηθούν, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν μπορούμε να συννενοηθούμε για Δημοκρατία αν δεν έχουμε συμφωνήσει πάνω σε αυτά.
    Ο καθένας θα μιλά για μια υποκειμενική τέλεια “Δημοκρατία” που νομίζει ότι την “έχει” μέσα στο μυαλό του και ότι επειδή δεν την βλέπει στην πράξη αποκτά το δικαίωμα της επιβολής του … χάους.
    Για σύμμαχους αποκτά αυτόματα όλους όσους θέλουν για διάφορους λόγους να καταλύσουν την Δημοκρατία.
    Έτσι νομίζει ότι εκπροσωπεί τους …πολλούς.

    • Όπως και να πιάσω τα θέματα φίλε Δημότη, εκείνοι που θέλουν να πιαστούν από δυο λέξεις για να πάνε την κουβέντα αλλού, θα το κάνουν.
      Το θέμα όμως δεν είναι οι διατυπώσεις, αλλά η κοινή λογική.

  3. Προσωπικά συμφωνώ 100% με το άρθρο. Αν τώρα κάποιοι πιστεύουν ότι πρέπει να τα ισοπεδώνουμε όλα επειδή γίνεται το ίδιο στην πολιτική ζωή του τόπου, ας συνεχίσουν έτσι. Αυτό δεν σημαίνει ότι συμφωνούν και οι υπόλοιποι μαζί τους. Ο Τσοχατζόπουλος αποδεδειγμένα έκλεψε, δεν θα ασπαστούμε ξαφνικά την κλοπή. Ο Ξηρός σκότωσε, δεν θα γίνουμε δολοφόνοι. Το να ζητάει ένας εγκληματίας να παραβρεθεί στο ΤΕΙ για να σπουδάσει, ακούγεται τόσο γλαφυρό όσο και οι άδειες στους βαρυποινίτες.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ