Επίσημα πλέον έχουμε την δημοπράτηση για τον ποδηλατικό άξονα της Αθήνας για το τμήμα Φάληρο-Γκάζι. Ο τίτλος του έργου είναι “ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΦΑΛΗΡΙΚΟΣ ΟΡΜΟΣ-ΚΗΦΙΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ ΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΤΑ ΜΗΚΟΣ ΤΟΥ ΝΟΤΙΟ ΤΜΗΜΑ”.

Φορέας Υλοποίησης είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ). Ο προυπολογισμός του έργου είναι 4.650.000 ευρώ. To έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ. Πρόκειται για την πρώτη φάση και αφορά πρόσκληση ενδιαφέροντος προς τους εργολάβους.

Το έργο «Δημιουργία ποδηλατόδρομου Φάληρο – Γκάζι και αστικές αναπλάσεις» – προϋπολογισμού 4.650.000 ευρώ – εκπονήθηκε από τη διεύθυνση Ειδικών Έργων Αναβάθμισης Περιοχών του ΥΠΕΚΑ και υποστηρίχτηκε ερευνητικά από τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου μέσω του ερευνητικού προγράμματος «Έρευνα ανάπτυξης μεγάλου μήκους ποδηλατικών διαδρομών στην Αθήνα. Η περίπτωση της διαδρομής Φάληρο – Κηφισιά».

Αναμφισβήτητα πρόκειται για μία από τις πιο ελπιδοφόρες ειδήσεις που αφορούν τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και την προώθηση της χρήσης ποδηλάτου στην Αθήνα. Η κατασκευή του θα ενθαρρύνει τους πολίτες, μικρούς και μεγάλους, να χρησιμοποιούν ποδήλατο . Και θα ταυτόχρονα θα αποτελέσει και μία παρέμβαση ανάπλασης πολύτιμη για τους κατοίκους της Αθήνας και των γειτονικών περιοχών. Με την υλοποίησή του θα αναβαθμιστεί ο δρόμος και το γύρω περιβάλλον, αφού θα γίνουν φυτεύσεις, θα μπουν νέα υλικά μειωθεί το κυκλοφοριακό, ο θόρυβος και η ρύπανση και ο διαθέσιμος χώρος για το αυτοκίνητο.

ΑΠΟ ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΡΝΑΕΙ
Η διαδρομή Φάληρο – Γκάζι έχει μήκος 11 χλμ. Θα μπορεί να συνδέει το Φαληρικό Όρμο με το Παναθηναϊκό Στάδιο.
-Τα 4,55 χλμ. είναι πεζόδρομοι (Π. Τσαλδάρη, Θεσσαλονίκης τμηματικά, Απ. Παύλου, Δ. Αρεοπαγίτου),
-Τα 1,15 χλμ. είναι ο ήπιας κυκλοφορίας παρόχθιος δρόμος του Ιλισού
-Τα 0,75 χλμ. είναι ο υλοποιημένος ποδηλατόδρομος, παρόχθιος του Ιλισσού
-Τα 1,3 χλμ. είναι κανονικές οδοί

Ο ποδηλατόδρομος θα διέρχεται από τους σταθμούς του ΗΣΑΠ και ΜΕΤΡΟ: Ακρόπολη, Θησείο, Πετράλωνα, Ταύρος και Μοσχάτο.

Στο έργο υπάρχει πρόβλεψη η κύρια διαδρομή να εξασφαλίζει την άμεση σύνδεση του ποδηλατόδρομου με τον μελλοντικό ισχυρό πόλο πολιτισμού Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (εκεί κατασκευάζονται η Εθνική Βιβλιοθήκη, Λυρική Σκηνή, πάρκο) . Η σύνδεση με την παραλιακή ζώνη θα γίνεται μέσω της εσπλανάδας, περίπου 800 μέτρα ανατολικότερα του Ιλισού, στην οποία οδηγεί η παράλληλος της Λ.Ποσειδώνος οδός Ασκληπιού.

Σημαντικό είναι επίσης, σημειώνει ο κ.Μπακογιάννης πως «πρόκειται για ένα έργο του ΥΠΕΚΑ». Αυτό σημαίνει ότι η Πολιτεία επιθυμεί να δώσει το παράδειγμα για την προώθηση του ποδηλάτου, συμπληρώνει.

Ακόμη, η προτεινόμενη διαδρομή νότια διαδρομή – όπως σημειώνεται από τους υπευθύνους – «εντάσσεται σε μία γενική στρατηγική μείωσης των μετακινήσεων με αυτοκίνητο και ειδικότερα σχεδόν πλήρους απελευθέρωσης τμημάτων οδών για τη διακοπή της διαμπερούς κυκλοφορίας. Στρατηγική που ακολουθείται συστηματικά στην ευρωπαϊκή πόλη».

ΑΛΛΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΦΑΛΗΡΟ – ΓΚΑΖΙ
Αμφίδρομης ροής:: Ο ποδηλατόδρομος θα είναι αμφίδρομης ροής για το ποδήλατο. Θα βρίσκεται δηλαδή στη μία πλευρά του δρόμου.

Επελέγη η λύση της μία αμφίδρομης λωρίδας (αντί των δύο στενότερων) διότι, σύμφωνα με τους ειδικούς, «απλοποιεί το δίκτυο. Αν η κίνηση του ποδηλάτου διαχωριζόταν σε δύο παράλληλους δρόμους, τότε το δίκτυο θα γινόταν περίπλοκο, δύσκολα αναγνώσιμο. Και επικίνδυνο καθώς οι διασταυρώσεις ποδηλάτου αυτοκινήτου θα διπλασιάζονταν. Θα τοποθετούνται στην πλευρά του οδοστρώματος ώστε ο ποδηλάτης που βρίσκεται προς την πλευρά του αυτοκινήτων να κινείται σε αντίθετη φορά προς αυτά. Έτσι, ελέγχει ο καθένας καλύτερα τις κινήσεις του άλλου».

Επίσης η κατασκευή ποδηλατόδρομου μόνο από τη μία πλευρά του δρόμου περιορίζει σημαντικά το κόστος του έργου.

Ακόμη έγινε προσπάθεια η λωρίδα ποδηλάτου να βρίσκεται σε διαφορετική πλευρά από τη ζώνη στάθμευσης έτσι ώστε να μην εκτίθενται οι ποδηλάτες σε αιφνίδια ανοίγματα θυρών.

-Ποδηλατοστάσια: Στους χώρους στάθμευσης ποδηλάτων θα τοποθετηθούν ειδικά ποδηλατοστάσια για να ασφαλίζονται τα ποδήλατα

-Πινακίδες σήμανσης:-Νέες πινακίδες σήμανσης για τον ποδηλατόδρομο θα τοποθετηθούν στις εισόδους και εξόδους προ των διασταυρώσεων των οδών και όπου αλλού επιβάλλεται.

-Μεταλλική γέφυρα: Κρίνεται αναγκαία η κατασκευή μεταλλικής γέφυρας πλάτους 2,5 μέτρων για τη διέλευση πεζών και ποδηλάτων πάνω από τον Ιλισσό ποταμό στο ύψος της οδού Πεισιστράτου

-Ζώνη προστασίας – δενδροφύτευση:Για την προστασία των ποδηλατών και των πεζών από τα αυτοκίνητα σχεδιάστηκε ανά τμήματα μία ζώνη πλάτους 50 εκατοστών όπου θα γίνει δενδροφύτευση.

-Ενιαία κλίση: Η κλίση πεζοδρομίου – ποδηλατοδρόμου θα είναι ενιαία με εξαίρεση μικρά τμήματα.

-Υλικά: Χυτός ακρυλικός τάπητας κόκκινου χρώματος. Επίσης θα υπάρξουν θερμοπλαστικές διαγραμμίσει για τους ποδηλατόδρομους και για τμήματα του οδικού χώρου.

-Προϊόν βιωματικής εμπειρίας: Ο ποδηλατόδρομος Κηφισιά – Φάληρο ανήκει σε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο διαδρομών ποδηλάτου μεγάλου μήκους που απλώνεται στο λεκανοπέδιο και που σύλλογοι ποδηλατών κατέθεσαν στο ΥΠΕΧΩΔΕ (σήμερα ΥΠΕΚΑ). Το δίκτυο αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί βιωματικό διότι χαράχτηκε βάσει της εμπειρίας από τις καθημερινές μετακινήσεις τους με ποδήλατο.

-Δυνατότητα Μετεπιβίβασης: Πλεονέκτημα και των δύο διαδρομών είναι ότι αρθρώνονται με σταθμούς του ηλεκτρικού, δίνοντας έτσι στους ποδηλάτες τη δυνατότητα της μετεπιβίβασης.

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑ – ΦΑΛΗΡΟ
Ολόκληρος ο ποδηλατικός άξονας Κηφισιά – Φάληρο θεωρείται σημαντικός για την Αθήνα, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί. Το συνολικό μήκος του ποδηλατόδρομου Κηφισιά – Φαληρικός Όρμος είναι 27 χιλιόμετρα. Όπως τονίζεται από τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ θα είναι για πολλά χρόνια ο βασικός υπερτοπικός κορμός ποδηλάτου της Πρωτεύουσας. Σημειώνεται πως όταν ολοκληρωθεί ο ποδηλατικός άξονας Κηφισιά Φάληρο θα είναι ο πρώτος που θα περνάει από κεντρικές περιοχές της Αθήνας και άλλους δήμους. Σήμερα, από το Κέντρο της Αθήνας και από τα γύρω προάστια δεν περνάει κανένας ποδηλατόδρομος – με εξαίρεση τον ποδηλατόδρομο στο Μοσχάτο μήκους 750μ. κατά μήκος του Ιλισού.

Στόχος των υπευθύνων και του Υπουργείου είναι ο ποδηλατόδρομος Κηφισιά – Φαληρικός Όρμος να αποτελέσει ένα έργο με έντονα ποιοτικά χαρακτηριστικά που θα αναβαθμίσει το αστικό περιβάλλον από το οποίο θα διέρχεται.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Ο ποδηλατόδρομος θα συνδέει σταθμούς του ΗΣΑΠ αφού μεγάλο μέρος του θα κατασκευαστεί παράλληλα με τις γραμμές του τρένου και θα περνάει από πολλούς δήμους. Επίσης, σύμφωνα με τους επιστήμονες που τον σχεδίασαν, αναμένεται ότι θα διευκολύνει όσους πολίτες κάνουν μεγάλες μετακινήσεις με το ποδήλατο και αναγκάζονται να ποδηλατούν στους δρόμους. Θα μπορούν να χρησιμοποιούν αυτή τη διαδρομή που θα είναι ασφαλέστερη.

Ο σχεδιασμός του ποδηλατόδρομου έχει γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορέσουν να βγουν στον δρόμο καινούργιοι χρήστες ποδηλάτου και να ενθαρρυνθούν όσοι έως σήμερα φοβούνται να ποδηλατήσουν.

Στο τμήμα όπου ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος (ΗΣΑΠ) είναι υπόγειος (Αττική – Βικτώρια – Ομόνοια – Μοναστηράκι) θα περνάει από την οδό Γ’ Σεπτεμβρίου και έπειτα από την οδό Αθηνάς.

ΑΝΑΨΥΧΗ
Σε πολλές περιοχές από τις οποίες θα περάσει προβλέπεται να γίνουν αναπλάσεις (φυτεύσεις, πλακοστρώσεις). Συνεπώς ένα από τα πλεονεκτήματά του είναι ότι αρκετοί πολίτες θα μπορούν να τον χρησιμοποιούν για αναψυχή.

ΕΧΕΙ ΚΟΛΛΗΣΕΙ Ο Ο ΒΟΡΕΙΟΣ ΑΞΟΝΑΣ
Μολονότι το νότιο τμήμα του ποδηλατικού άξονα μπορεί να αρχίσει να κατασκευάζεται μέσα στο 2014 – αν όλα πάνε κατ’ ευχήν – το βόρειο τμήμα έχει «κολλήσει» στο δήμο της Αθήνας. Οι περισσότεροι δήμοι απ’ όπου περνάει ο ποδηλατόδρομος – της Ν.Ιωνίας, της Κηφισιάς, του Αμαρουσίου, του Ηρακλείου, έχουν δώσει τις εγκρίσεις τους. Εκκρεμεί ανάλογη έγκριση και από το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας.

Το βόρειο τμήμα του ποδηλατόδρομου Γκάζι – Κηφισιά έχει μήκος 16 χιλιόμετρα. Θα διέρχεται από τους σταθμούς Μοναστηράκι, Ομόνοια, Βικτώρια, Περισσός, Πευκάκια, Ν.Ιωνία, Ηράκλειο, Ειρήνη, Μαρούσι, ΚΑΤ, Κηφισιά.

6 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αυτά είναι προγράμματα για χώρες και πόλεις όπου οι άνθρωποι μαζικά έχουν μάθει να χρησιμοποιούν καθημερινά το ποδήλατο.
    Εδώ πόσοι είναι αυτοί; Πόσοι μαθητές πχ πηγαίνουν καθημερινά με ποδήλατα στα σχολεία τους; Και επειδή μερικοί, από αντίδραση, θα πούνε “όλοι”, ας δούμε πχ πόσα ποδήλατα είναι καθημερινά παρκαρισμένα στις αυλές των σχολείων.
    Μεγάλο ενδιαφέρον θα είχε μια έρευνα που να καταγράψει τους δημότες που έχουν δικό τους ποδήλατο, το χρησιμοποιούν και πρόκειται να ωφεληθούν αξιοποιώντας ένα τόσο ακριβό έργο.

    Είναι ζήτημα αν υπάρξουν καμιά πενηνταριά μόνιμοι χρήστες ποδηλάτου.
    (όχι περιστασιακοί ποδηλατοδρόμοι σε διοργανώσεις ποδηλατοδρομιών διαμαρτυρίας)

    4.500.000 ευρώ Α φάση …

    Μήπως τελικά χρηματοδοτούμε (όλοι μας) την κατασκευή “πίστας” για ενοικιαζόμενα ποδήλατα;

    • Είμαι εντελώς αντίθετος με αυτή την λογική. Κι αν δεν έχουμε πολλούς που χρησιμοποιούν ποδήλατο θα πρέπει να φροντίσουμε να πείσουμε περισσότερους να το κάνουν. Για το περιβάλλον, για το κυκλοφοριακό, για την υγεία τους κτλ. Για να το κάνουν όμως, θα πρέπει να έχουν κάπου να κινηθούν με ασφάλεια και άνεση.
      Συγγνώμη κιόλας, αλλά επειδή κάποιοι μπορεί να αποτελλούν μειοψηφία (οι ποδηλάτες τώρα, κάποιοι άλλοι αργότερα), δεν παύουν να είναι πολίτες με ίδια δικαιώματα και μου φαίνεται εντελώς εξωφρενικό αυτό που καταλαβαίνω οτι λές, αν καταλαβαίνω σωστά. Αν το κάνουμε με μια μειοψηφία αυτό το λάθος, τι μας εμποδίζει να το κάνουμε και με άλλες στο μέλλον? Κατηγορηματικά ΟΧΙ και καλό θα ήταν να αναθεωρήσεις.
      Τώρα όσον αφορά την τελευταία φράση σου, να σε ρωτήσω, όταν φτιάχναμε δρόμους χρηματοδοτούσαμε τις εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων? Όταν φτιάχναμε λιμάνια, τις ακτοπλοϊκές? Αυτά…

    • Δημότη πιστεύω ότι ξεπέρασες τον εαυτό σου! Δεν υπάρχει ανάρτηση/άρθρο/είδηση, που να μην τη κριτικάρεις αρνητικά!

      Και για να μιλήσω τώρα σαν ποδηλάτης.

      Κατά αρχάς οι ποδηλάτες για να ξέρεις είναι πάρα πολλοί και όσο περνάει ο καιρός οι άνθρωποι, που χρησιμοποιούν το ποδήλατο τους για τις μετακινήσεις τους μέσα στη πόλη, είναι όλο και περισσότεροι. Εκτός αυτού στο Μοσχάτο υπάρχει και μεγάλη και δραστήρια ποδηλατική κοινότητα.

      Η απουσία υποδομών για ποδηλατοκίνηση είναι προκλητική, χωρίς απαραίτητα να φταίει κάποιος. Απλά το μοντέλο της μετακίνησης στη πόλη μέχρι τώρα βασίζονταν στο ΙΧ.

      Αν δεν δημιουργήσουμε τις απαραίτητες υποδομές για να επιλέξουν όλο και περισσότεροι τη χρήση του ποδηλάτου, πως θα πετύχουμε τη μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων;

      Η χρήση του ποδηλάτου συμβάλει στη μείωση της εκπομπής ρύπων, στην αποσυμφόρηση της κίνησης στους δρόμους, σε περισσότερες κενές θέσεις στάθμευσης αλλά και στη καλή φυσική κατάσταση και υγεία των ποδηλατών αλλά και των υπολοίπων (λόγω της μικρότερης εκπομπής ρύπων).

      Το ποδήλατο δεν απευθύνεται μόνο σε παιδιά ή σε αιώνιους έφηβους 30αρηδες. Το ποδήλατο είναι ένα μέσο που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και σε άντρες και γυναίκες.

      Αν δεν δημιουργηθούν λοιπόν οι κατάλληλες συνθήκες για να προωθηθεί η χρήση του ποδηλάτου, πως θα πετύχουμε όλα τα παραπάνω;

      Και δεν θα σε ρωτήσω τι αρνητικό θα βρεις σε όλα αυτά τα επιχειρήματα γιατί είμαι σίγουρος ότι θα ανακαλύψεις πολλά!

  2. Σχολιάζω μόνο όταν υπάρχει κάτι αρνητικό(κατά την γνώμη μου πάντα)που χρειάζεται περαιτέρω σκέψη. Τα επαινετικά σχόλια τα θεωρώ “γλειψίματα” και όπως καταλαβαίνετε ανώνυμο “γλείψιμο” είναι εμετικό.
    Οι επώνυμες γνώμες σας είναι για μένα σεβαστές.

    • …και κάτι άλλο :
      Προτιμώ να σχολιάζω ανώνυμα γιατί η επώνυμη άποψη προσωποποιείται και αδυνατίζει, ενώ η ανώνυμη μένει σαν καθαρή γνώμη και έτσι αξιολογείται.

  3. 2,251,472.16 εκανε εν τελη τα 4,5 εκατομυρια ηταν ο προυπολογισμος https://diavgeia.gov.gr/doc/6%CE%A0%CE%A3%CE%987%CE%9B7-%CE%929%CE%A7?inline=true
    και κατσε δες ποσα λεφτα χαλανε σε αλλες μαλακιες εδω σκασαν 217 χιλιαρικα για να τα τσεπωσει ο μπακογιαννης και ο ρουβας σε 17 λεπτα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ